INFORMACJA:
Recital Marc-André Hamelina / Festiwal Katowice Kultura Natura
- 15 maja 2024, środa» 19:30
Program
Charles Ives
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass”
Robert Schumann
Waldszenen op. 82
Maurice Ravel
Gaspard de la nuit M. 55
Wykonawcy
Marc-André Hamelin – fortepian
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy kolejnych części sonaty: Emerson, Hawthorne, Alcottowie, Thoreau. Przeszczepili oni na grunt amerykański idee europejskiego romantyzmu: panteistyczne odczucie natury, zasadę polegania na sobie, a także optymistyczne przekonanie o duchowej ewolucji kosmosu, które można uznać nowoczesną mutację muzyki sfer. Muzycznym emblematem Sonaty „Concord” jest Beethovenowski „motyw losu” – wprowadzony, by zademonstrować siłę ludzkiego ducha, który potrafi nad losem zapanować. Muzyka, pełna fantazji i swobody, nie trzyma się schematów formalnych, aczkolwiek zachowuje zrąb narracyjny cyklu sonatowego.
Czar natury przenika też Sceny leśne (1849) Roberta Schumanna. Elementy wizjonerskie i fantastyczne (np. miniatury Niesławne miejsce, Ptakprorokiem) występują tu w sąsiedztwie lekkich, realistycznych obrazków rodzajowych (Myśliwy na czatach, Oberża). Całość spinają klamrą Wejście oraz Pożegnanie – to ostatnie w stylu quasi-improwizacji przypominającej nieco poetyckie postludia wieńczące wczesne cykle fortepianowe Schumanna.
W Gaspard de la nuit (1908) Maurice Ravel sięgnął do cyklu próz poetyckich Aloysiusa Bertranda, w których eteryczna poetyka symbolizmu avantlalettre zderzona zostaje z ironią świata odczarowanego. W Ondine poecie kontemplującemu spływanie deszczu po szybach ukazuje się syrena. Le Gibet przedstawia szubienicę, z której zwisa trup kołyszący się w czerwieni wieczornego słońca. Scarbo to złośliwy gnom, który nie pozwala poecie zasnąć. Ravel sięgnął tu po repertuar środków, którymi muzyka XIX wieku przedstawiała istoty nadprzyrodzone – „elficką” lekkość figuracji i „diaboliczne” repetycje.
Marcin Trzęsiok
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 120 minut
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Filozofia ciszy i manifest wykluczonych
19 maja 2024 - 18:00
NOSPR Katowice - Sala kameralna
Plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
11 571muzyka
Strażak Sam Na Żywo: Przygoda na Biwaku
19 maja 2024 - 10:00/12jest więcej terminów
Pałac Młodzieży - sala teatralna
ul. Mikołowska 26 Katowice
801 898teatr
Bożyszcze kobiet
19 maja 2024 - 15:30/19
MCK - Sala Audytoryjna
Plac Sławika i Antalla 1 Katowice
44 377teatr
Recomposed. Pojedynek harmonii z inwencją
18 maja 2024 - 19:30
NOSPR Katowice - Sala koncertowa
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
12 441muzyka
NOSPR / Festiwal Katowice Kultura Natura / S1
16 maja 2024 - 19:30jest więcej terminów
NOSPR Katowice - Sala koncertowa
plac Wojciecha Kilara 1 Katowicejest więcej miejsc
10 702muzyka
Świnka Peppa i przyjaciele powracają z zupełnie nowym spektaklem - Przygody Świnki Peppy!
11 maja 2024 - 10:00/13jest więcej terminów
Pałac Młodzieży - sala teatralna
ul. Mikołowska 26 Katowice
230 985teatr
NOSPR / Festiwal Katowice Kultura Natura / S2
10 maja 2024 - 19:30jest więcej terminów
NOSPR Katowice - Sala koncertowa
plac Wojciecha Kilara 1 Katowicejest więcej miejsc
10 179muzyka
JazzKLUB / David Murray Quartet – gigant saksofonu
7 maja 2024 - 19:30
NOSPR Katowice - Sala kameralna
Plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
12 254muzyka
Koncert familijny / Myślimy muzykę, czyli „Muzyka-mózg”
5 maja 2024 - 16:00
NOSPR Katowice - Sala kameralna
Plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
12 083muzyka